Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης

Κωδικός μαθήματος
ΚΕΠ10
Μονάδες ECTS
4
Εξάμηνο
Εξάμηνο 7
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Εκπαιδευτική Πολιτική
Διδάσκων/ουσα

Κώστας Δημόπουλος

Περιγραφή μαθήματος
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής-τρια θα είναι σε θέση να:

  • Γνωρίζουν το μέγεθος, τη διοικητική δομή και τα βασικά χαρακτηριστικά του Ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
  • Γνωρίζουν τα βασικά μοντέλα διοίκησης ενός εκπαιδευτικού οργανισμού (μοντέλο Taylor-Ford, ανθρωποκεντρικά μοντέλα διοίκησης, μοντέλο Διοίκησης Ολικής Ποιότητας, νέα δημόσια διοίκηση).
  • Αναγνωρίζουν τη βασική δομή των εκπαιδευτικών οργανισμών.
  • Κατανοούν τη σημασία της έμφασης στα άτομα σε ένα εκπαιδευτικό οργανισμό ως οργανικό στοιχείο της διοίκησής του.
  • Προσδιορίζουν τα διακριτά στοιχεία της κουλτούρας και του κλίματος σε ένα εκπαιδευτικό οργανισμό.
  • Χρησιμοποιούν το μοντέλο είσοδοι (inputs), διαδικασίες (processes), αποτελέσματα (outcomes), συγκείμενο (context) για να περιγράφουν τους μηχανισμούς διασφάλισης ποιότητας ενός εκπαιδευτικού συστήματος ή μιας μεμονωμένης εκπαιδευτικής δομής
  • Κατανοούν τις έννοιες «αποτελεσματικότητα» και «αποδοτικότητα»  ενός εκπαιδευτικού συστήματος ή μιας μεμονωμένης εκπαιδευτικής δομής και το συνδέουν με την έννοια της κοινωνικής λογοδοσίας
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Ομαδική εργασία
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Ανάπτυξη κριτικής σκέψης 
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το περιεχόμενο του μαθήματος αρθρώνεται στις ακόλουθες θεματικές ενότητες:

  • Θ.Ε.1: Το Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα (μέγεθος, δομή και ποιοτικά χαρακτηριστικά) (1η-2η εβδομάδα)
  • Θ.Ε.2: Βασικά μοντέλα διοίκησης ενός εκπαιδευτικού οργανισμού (μοντέλο Taylor-Ford, ανθρωποκεντρικά μοντέλα διοίκησης) μοντέλο Διοίκησης Ολικής Ποιότητας, νέα δημόσια διοίκηση) (3η εβδομάδα)
  • Θ.Ε.3: Βασικά μοντέλα διοίκησης ενός εκπαιδευτικού οργανισμού (μοντέλο Διοίκησης Ολικής Ποιότητας, νέα δημόσια διοίκηση) (4η εβδομάδα)
  • Θ.Ε.4: Βασικές λειτουργίες της εκπαιδευτικής διοίκησης (5η εβδομάδα)
  • Θ.Ε.5: Η βασική δομή των εκπαιδευτικών οργανισμών (6η εβδομάδα)
  • Θ.Ε.6: Ο ρόλος των ατόμων σε ένα εκπαιδευτικό οργανισμό (7η εβδομάδα)
  • Θ.Ε.7: Κουλτούρα και κλίμα σε ένα εκπαιδευτικό οργανισμό (8η εβδομάδα)
  • Θ.Ε.8: Το μοντέλο είσοδοι (inputs), διαδικασίες (processes), αποτελέσματα (outcomes), συγκείμενο (context) (9η -10η εβδομάδα)
  • Θ.Ε.9: Αποτελεσματικότητα, αποδοτικότητα και κοινωνική λογοδοσία στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς (11η εβδομάδα)
  • Θ.Ε.10: Κριτική ανάλυση της διοίκησης ενός εκπαιδευτικού οργανισμού (μελέτη περίπτωσης) (12η εβδομάδα)
  • Θ.Ε.11: Επανάληψη βασικών σημείων του μαθήματος (13η εβδομάδα)
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

39

Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας

6

Εκπόνηση μελέτης (project)

15

Αυτοτελής μελέτη

40

Σύνολο Μαθήματος 

100

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η αξιολόγηση γίνεται με:

  • Εργασία τύπου project-Μελέτη περίπτωσης (30%)
  • Τελικές γραπτές εξετάσεις (70%)
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  • Πασιαρδής Π. (2004), Εκπαιδευτική Ηγεσία: Από την περίοδο της ευμενούς αδιαφορίας στη σύγχρονη εποχή, Μεταίχμιο, Αθήνα.
  • Πασιαρδής Π.  & Γ. Πασιαρδή (2000), Αποτελεσματικά Σχολεία: Πραγματικότητα ή Ουτοπία, Τυπωθήτω, Αθήνα.

Συναφή ακαδημαϊκά περιοδικά:

Φάκελος υλικού από το διδάσκοντα

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/SEP191/